Taksen en accijnzen doen grensaankopen toenemen

Sector roept op om fiscale beleid te herzien

Nieuwe cijfers van GfK bevestigen dat Belgen steeds vaker voeding en dranken in het buitenland aankopen; gemiddeld 9 keer per jaar. In 2018 kochten Belgen voor 616 miljoen aan in onze buurlanden, een stijging met 4,6% ten opzichte van 2017. Vooral in Frankrijk kopen Belgen steeds meer. Fevia en VIWF trekken aan de alarmbel en roepen de volgende regeringen op om komaf te maken met de opeenstapeling van accijnzen en taksen.

“We stellen vast dat we onszelf uit de markt prijzen met een fiscale politiek die taksen en accijnzen opstapelt. Van de verpakkingstaks en de gezondheidstaks tot de hogere accijnzen op alcohol: ze maken producten duurder in ons land en doen de koopkracht naar het buitenland verdwijnen. Onze eigen bedrijven verkochten daardoor vorig jaar 5,3% minder op de eigen markt”, waarschuwt Bart Buysse, CEO van Fevia.

“Dit verzwakt ook de volledige Belgische economie”, pikt Fevia-voorzitter Jan Vander Stichele in. “Louter budgettaire maatregelen die op korte termijn geld in de lade moesten brengen, zorgen er zo voor dat de schatkist eigenlijk zelf ook inkomsten verliest. We roepen de toekomstige regeringen dan ook op om te denken op de langere termijn. Schaf de opeenstapeling van taksen af en investeer verder in innovatie.”

Ook bij VIWF, de federatie van de Belgische producenten van water en frisdranken, hebben ze de cijfers bestudeerd. Binnen deze categorie gaat het om 91 miljoen euro in 2018; goed voor een stijging van niet minder dan 15,6% ten opzichte van 2017. De verklaring ligt ook volgens hen bij de accijnsverhoging en de gezondheidstaks, die een grote impact hadden op hun producten.

“Deze maatregelen tasten de koopkracht van onze consumenten aan en bedreigen de competitiviteit van de Belgische producenten. Daarom dringen ook wij er bij de toekomstige regeringen op aan om het fiscale beleid te herzien”, zegt Etienne Gossart, voorzitter van VIWF.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Gerelateerde artikels

Drones inzetten voor onderhoud

Drones vormen een waardevol spectrum instrumenten voor de onderhoudswereld in de breedste zin. Overal waar vooral inspecties lastig zijn uit te voeren vanwege gevaarlijke situaties of ontoegankelijke locaties, rukt de inzet van drones op.

Midlife Update aan infanterievoertuig CV90

Het infanterievoertuig CV90 van de Nederlandse Koninklijke Landmacht ondergaat zijn Midlife Update. Hierbij wordt er ook veel nieuwe en zware apparatuur geplaatst, waardoor de oorspronkelijke stalen tracks vervangen werden door lichtere rubberen uitvoeringen.

Digitalisering van de onderhoudsketen

Digitalisering wordt nauwelijks ingezet voor het genereren van data om hard- en software-updates te ontwikkelen voor een beter gebruik en onderhoud van hightech systemen. Voornamelijk omdat de onderhoudsketen onvoldoende gedigitaliseerd is.

Hackers en haperende hardware: 5 feiten en fabels

Fabian de Clippelaar van Axis Communications benadrukt het belang van cybersecurity in een tijd waarin cyberaanvallen toenemen en deepfakes de echtheid van beelden in twijfel trekken. Hij ontkracht drie fabels, waaronder het idee dat camera's zonder internetverbinding automatisch veilig zijn, en deelt twee feiten die bijdragen aan een veilige digitale omgeving. Zo benadrukt hij het belang van metadata, zoals tijd en locatie, die essentieel zijn voor het bewijzen van echtheid van beelden. Ook waarschuwt hij dat cyberaanvallen niet alleen van buitenaf komen, maar ook intern plaatsvinden, waardoor interne beveiliging cruciaal is.

Print Magazine

Recente Editie
28 oktober 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine