Duurzaamheid in de bouw Partnercontent

Nieuw verpakkingspreventieplan focust op circulariteit

Zonder dat consumenten dit opmerkten, investeerden voedingsbedrijven de voorbije jaren in concrte oplossingen om voedingsverpakkingen duurzamer te maken
Zonder dat consumenten dit opmerkten, investeerden voedingsbedrijven de voorbije jaren in concrete oplossingen om voedingsverpakkingen duurzamer te maken

Belgische voedingsbedrijven investeerden de voorbije jaren volop in innovaties en in aanpassingen van productielijnen om minder, lichtere en beter recycleerbare verpakkingen te gebruiken, zo meldt Fevia. De federatie van de Belgische voedingsindustrie berekende dat de sector dankzij die inspanningen sinds 2004 jaarlijks 56.000 ton verpakkingen kon vermijden; bijna 5 kg verpakkingen per Belg per jaar. In het nieuwe verpakkingspreventieplan wil Fevia samen met haar leden en partners verder inzetten op circulaire verpakkingen, gesteund door gerichte innovaties en rekening houdend met de functies van verpakkingen.

Het volume voedingsproducten verkocht op de Belgische markt steeg tussen 2004 en 2018 met 31%. Cijfers van Fost Plus en Valipac tonen aan dat de hoeveelheid verpakkingen voor de hele voedingsindustrie in diezelfde periode stabiel bleef. Op basis van die cijfers blijkt dat de sector jaarlijks gemiddeld 56.000 ton verpakkingen bespaarde.

Het preventieplan verpakkingen, dat Fevia om de drie jaar opmaakt, werkt daarbij als een hefboom voor duurzamere verpakkingen. Aan dat preventieplan nemen zo’n 150 voedingsbedrijven deel, goed voor bijna 60% van alle voedings- en drankverpakkingen op de Belgische markt. De evaluatie van het plan 2016-2019 bevestigt dat voedingsbedrijven de voorbije jaren minder en lichtere verpakkingen gebruiken voor eenzelfde hoeveelheid product.

“De uitdaging is om verpakkingen te verduurzamen zonder daarbij de functies van verpakkingen uit het oog te verliezen: ze helpen onder meer om de veiligheid van onze voeding te garanderen, om voedselverlies tegen te gaan en om consumenten goed te informeren. Onze voedingsbedrijven investeerden heel wat in innovatie en in technologische aanpassingen en die inspanningen lonen: per Belg sparen we zo jaarlijks bijna 5 kg verpakkingen uit”, aldus Bart Buysse, CEO van Fevia.

Zonder dat consumenten dit opmerkten, investeerden voedingsbedrijven de voorbije jaren in concrete oplossingen om voedingsverpakkingen duurzamer te maken, zoals dunnere verpakkingen, minder verpakkingen, duurzamere etiketten, verpakkingen met een grotere inhoud of het vervangen van eenmalige verpakkingen door herbruikbare varianten.

In het nieuwe preventieplan voor de periode 2019-2022 stellen de bedrijven maar liefst 742 maatregelen voor. Ze willen daarbij steeds meer inzetten op circulaire verpakkingen. Door de technologische evolutie komen er nu nog meer innovatieve opties waarop bedrijven kunnen inzetten, zoals beter recycleerbare verpakkingen, het gebruik van meer gerecycleerd materiaal in verpakkingen en het gebruik van hernieuwbaar of biogebaseerd materiaal.

Lees meer over de verpakkingsengagementen van de Belgische voedingsindustrie op www.verpakkingen2025.be.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Wouter Verheecke3 maart 2020
company corner

FEVIA

WETENSCHAPSSTRAAT 14, BRUSSEL 1040Meer info
Chocolade afgewerkte productenChocolade grondstoffenChocolade halffabrikatenChocolaterieConfiserieVerpakking & labelGroothandel bakkerijproductenGroothandel confiserie & chocolaterieGroothandel zuivelwarenPatisserieLezers verpakking & label
Print Magazine

Recente Editie
28 oktober 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine