Financieel Partnercontent

Voedingsindustrie wil stappenplan om economische schade te beperken

Doorwerken in de ‘anderhalvemetereconomie’ kan en moet, stelt Fevia
Doorwerken in de ‘anderhalvemetereconomie’ kan en moet, stelt Fevia

Dankzij duidelijke afspraken die Fevia samen met vakbonden maakte, blijven de '#FoodHeroes' van onze voedingsbedrijven aan de slag om iedereen van eten en drinken te blijven voorzien. Tegelijk toont een nieuwe enquête aan dat bijna 80% van de voedingsbedrijven hun omzet zien dalen door het wegvallen van onder andere horeca en export. De federatie van de Belgische voedingsindustrie pleit er dan ook voor om met een stappenplan nu algemeen werk te maken van de ‘anderhalvemetereconomie’ en daarbij zowel binnenlandse consumptie als export te stimuleren.

Zware economische impact

De nieuwe enquête bij leden van Fevia toont dat het stilvallen van de horeca, food service en export een zware economische impact heeft op de Belgische voedingsindustrie. Bijna 80% van de voedingsbedrijven ziet de omzet dalen, bij 1 op de 3 is dat zelfs meer dan de helft. Driekwart van de voedingsbedrijven zien tegelijk hun productiekosten stijgen, vooral door investeringen in beschermingsmaatregelen en door de kosten door ziekteverzuim. Toch geeft 97% van die bedrijven aan dat hun verkoopprijzen stabiel bleven.

“We moeten nu werk maken van een stappenplan, in overleg met de betrokken sectoren, om een economische doorstart mogelijk te maken. Enkel zo kunnen we de economische schade beperken, economisch herstel mogelijk maken en onze sociale zekerheid en gezondheidszorg ook blijven waarborgen en financieren”, zegt Jan Vander Stichele, voorzitter van Fevia.

nieuwe promotieacties

“We vragen om een duidelijk plan voor de ondersteuning en heropstart van de horeca, foodservice en out-of-home kanalen en willen daarin – gezien het belang voor onze sector - ook betrokken worden. We moeten ook de binnenlandse consumptie blijven stimuleren, zonder evenwel in protectionisme te vervallen, want we mogen niet vergeten dat we ook van de export afhangen om onze sector er opnieuw bovenop te krijgen”, zegt Bart Buysse, CEO van Fevia, op zijn beurt.

“Mensen kopen voeding en dranken vandaag noodgedwongen vooral in supermarkten en voedingswinkels. Het hamstergedrag is voorbij. Laten we het daarom mogelijk maken om nieuwe promotieacties toe te passen. 30% van onze bedrijven ervaart intussen wel liquiditeitsproblemen, dus roepen we iedereen op om afspraken te respecteren en facturen op tijd blijven betalen, zodat bedrijven elkaar niet in gevaar brengen”, klinkt het nog.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Wouter Verheecke29 april 2020
company corner

FEVIA

WETENSCHAPSSTRAAT 14, BRUSSEL 1040Meer info
Chocolade afgewerkte productenChocolade grondstoffenChocolade halffabrikatenChocolaterieConfiserieVerpakking & labelGroothandel bakkerijproductenGroothandel confiserie & chocolaterieGroothandel zuivelwarenPatisserieLezers verpakking & label
Print Magazine

Recente Editie
28 oktober 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine