MAINTENANCE MANAGER VAN HET JAAR
Bert Pieters (PepsiCo) wint award voor Maintenance Manager 2016
Eind juni nam Bert Pieters in de Proximus Lounge in Evere de award voor Maintenance Manager van het Jaar 2016 in ontvangst. Voor het eerst wint zo een voedingsbedrijf deze titel. De jury prees de maintenance manager voor zijn sterke visie op onderhoud. Hij voert verbeteringen door, gedragen door een goed ontwikkeld people management, gekoppeld aan een ambitieus veiligheidsbeleid. Dat gaf uiteindelijk de doorslag in een nek-aan-nekrace met de tandem Ward Boereave-Steven Schollaert (Eandis) en Bernard De Tandt (VPK Paper).
JAAROVERZICHT
Op de uitreikingsavond ging BEMAS-voorzitter, Philippe Deneve, tijdens de verwelkoming in vogelvlucht door het voorbije jaar. Hij had het kort over het More4Core-project dat onthulde waar topclassbedrijven het verschil maken. Daarnaast kaartte de voorzitter ook de gestegen interesse in de opleidingen asset en maintenance management aan. Verder kondigde hij ook de deelname aan het Smart Tooling Project aan, dat focust op de ontwikkeling van robots en tools. Tot slot verwees de voorzitter ook nog naar de Prijs Wout Theuws; de wedstrijd voor leerlingen van het bso, tso of SE-N-SE, die een geïntegreerde proef (GIP) of stageverslag maken met als onderwerp onderhoud of betrouwbaarheid. De voorzitter van BEMAS wiens vierjarige mandaat ten einde loopt
werd na zijn betoog ook in de bloemetjes gezet.
STERKE KANDIDATEN
Bij alle drie de finalisten Bert Pieters (PepsiCo), Ward Boereave/Steven Schollaert (Eandis) en Bernard De Tandt (VPK Paper) stond volgens de jury het maintenance en asset management al op een zeer hoog niveau. De bedrijven tonen met hun deelname ook dat ze sterk geloven in de rol van maintenance en asset management voor de bottomline van hun bedrijf.
MAINTENANCE MANAGER 2016
Uiteindelijk kon Bert Pieters, in aanwezigheid van ruim 300 personen, de award voor Maintenance Manager van het Jaar 2016 in ontvangst nemen. Meteen goed voor twee primeurs: voor het eerst wint met PepsiCo een voedingsbedrijf én bovendien is het ook de eerste keer in negentien jaar dat een West-Vlaamse firma de hoofdprijs wegkaapt. De jury o.l.v. MMY 2006-winnaar, Herman Aerts, prees de maintenance manager van het Veurnse bedrijf voor zijn sterke visie op onderhoud als grondslag voor het doorvoeren van verbeteringen, gedragen door een goed ontwikkeld people management, dat altijd gekoppeld is aan een ambitieus veiligheidsbeleid (dat resulteerde in een recordaantal dagen zonder ongevallen met werkverlet). De jury stelde ook vast dat er bij PepsiCo Veurne veel aandacht is voor continuous improvement en kwaliteitsverbeteringen.
KEYNOTEPRESENTATIE BETROUWBAARHEID
Na de speech van de BEMAS-voorzitter nam keynote speaker, Andrew Fraser, het woord. De managing director van Reliable Manufacturing heeft meer dan dertig jaar ervaring in onderhoud, processen en change management in verschillende industrieën. In zijn presentatie 'Using reliability to unlock sustainable business success' had de deskundige het over de belangrijke rol van betrouwbaarheid om in de industrie aan de top te blijven.
Business case reliability
Fraser opende zijn uiteenzetting met de berekening van de kost per stuk, die gelijk is aan de kost, gedeeld door de capaciteit. Vooral door het vergroten van de noemer kan men de stukprijs doen dalen. Die vergroting verkrijgt men door een daling van de foutenlast, minder maintenancekosten, een verlaagd energieverbruik ... kortom, het verhogen van de betrouwbaarheid. Asset utilisation (AU) en overall equipment effectiveness (OEE) zijn dus belangrijk. Vervolgens toonde Fraser met enkele grafieken aan dat de ongevallenfrequentie toeneemt bij het dalen van de AU en de OEE. Ook bleek dat een gedisciplineerde maintenance minder ongevallen met zich meebrengt én ook de kans op milieu-incidenten vermindert.
Betrouwbaarheidsproces
De weg naar een betrouwbaar proces wordt bepaald door zes factoren, waarvan maintenance er slechts één is. Ook ontwerp, aankoop, magazijn, installatie en operatoren hebben invloed. Daarom moet betrouwbaarheid niet gedreven worden door maintenance, maar door de operatoren, en geleid worden van bovenaf. Verwachten van een onderhoudstechnicus dat hij instaat voor betrouwbaarheid, is als verwachten dat enkel een garagist verantwoordelijk is voor de betrouwbaarheid van een auto. Fraser wijst er ook op dat de onderhoudsstrategie zowel reactief en preventief als predictief en proactief onderhoud moet integreren.
Betrouwbare prestatiecultuur
In de beginperiode moet volgens Fraser steeds de nadruk gelegd worden op de cultuur en leiderschap; tools & technieken volgen dan in een latere fase. Leiderschap is belangrijk, maar het is evenzeer noodzakelijk dat mensen 'in de frontlijn' veranderen. Die verandering gebeurt wanneer men redenen krijgt om te veranderen, wanneer men er ook iets uit kan halen én wanneer men kan participeren in de verandering.
