Industrieel onderhoudPremium

HOGE LOYALITEIT TEN AANZIEN VAN PERSONEEL EN TOELEVERANCIERS BIJ ZHD

Bereidwilligheid, verantwoordelijkheid en samenspraak leiden tot sterke teamgeest

Dat er keihard wordt gewerkt bij het Zeehavenbedrijf Dordrecht (ZHD), moge duidelijk zijn. De Rotterdamse havenmentaliteit laat klanten niet wachten met hun kostbare lading, die op verscheidene locaties wordt op- en overgeslagen. Dat het bedrijf beschikt over een TD waar de focus ligt op een continue efficiëntieverbetering middels innovatieve oplossingen, ligt minder voor de hand. En toch is het zo.

OVERSLAGBEDRIJF

Voor de opslag van producten die droog moeten liggen,beschikt ZHD over diverse termialsZeehavenbedrijf Dordrecht is al bijna vijftig jaar een echt familiebedrijf. In 1968 kocht de toen 78-jarige Jaap Oosterwijk het van oorsprong gemeentelijk havenbedrijf, omdat hij thuiszitten maar niks vond. Daarna nam zijn dochter het bedrijf over en inmiddels staat alweer bijna de vierde generatie aan het roer van de onderneming, die op diverse locaties 7.000 miljoen ton per jaar over- en opslaat. De lading komt binnen via onder andere het spoor, zeeschepen en binnenvaartschepen en wordt overgeslagen op een ander transportmiddel, of opgeslagen in een van de vele terminals. Hiervan heeft het bedrijf er drie in Moerdijk, één in Dordrecht en nog een drijvend exemplaar in Rotterdam.“In feite handelen we alle soorten producten, behalve vloeistoffen", zegt Wiekert Wirds, het hoofd van de Technische Dienst. “Denk hierbij aan ertsen, mineralen en uiteenlopende grondstoffen, maar ook aan stukgoed, containers en schroot voor de recyclingindustrie. Voor het handelen van de uiteenlopende materialen maken we gebruik van mobiele kranen met een capaciteit van 20 tot 100 ton, zelfvarende drijfkranen tot 100 ton en zogenaamde brugkranen waarmee we tot 50 ton kunnen verwerken. Verder beschikken we over ruim twintig stuks rollend materieel, waaronder heftrucks en shovels."


DRIJVENDE KRAAN

Al het materieel, maar ook de gebouwen, worden onderhouden door een eigen Technische Dienst, die in totaal uit elf mensen bestaat. “Hiermee kunnen we natuurlijk niet alles onderhouden", geeft Wirds aan. “De eenvoudige zaken, zoals verlichting of deuren, besteden we uit. De meer complexe zaken, die bovendien kritisch zijn, houden we echter graag in eigen beheer."Een belangrijk element in die laatste groep vormen de drijvende kranen, waarmee het bedrijf als eerste in Nederland bulkschepen loste op de Maasvlakte 2. Op dit moment beschikt het bedrijf over drie van deze drijvende kranen, terwijl er voor de nabije toekomst nog twee extra gepland staan. “Deze kranen hebben we zelf bedacht en ontwikkeld", vertelt Wirds met enige trots.“We hebben eerst een ponton gekocht waarvan we de oude kraan hebben afgesloopt en hebben daar vervolgens een nieuwe kraan op gebouwd. Het grote voordeel is dat je hiermee een opstelling maakt die voldoet aan je eigen eisen, waarmee ik onder meer doel op de robuustheid en betrouwbaarheid. Omdat je het geheel bovendien met een heel team zelf bouwt, weten onze medewerkers precies hoe alles in elkaar zit. Onderhoud is dus sneller en makkelijker uit te voeren, en bovendien zijn ze er zuiniger op."

MENSEN

Personeel
Wiekert Wirds, hoofd TD Zeehavenbedrijf Dordrecht: De mensen van Wirds werken in een 24/7-omgeving waar de omstandigheden vuil, zwaar en vet zijn. Ze moeten bovendien breed inzetbaar zijn, zowel mechanisch als elektrisch. Toch is het verloop hier erg laag.“Voor havenwerk moet je gewoon geboren zijn", stelt Wirds. “Ben je dat niet, dan ben je zo weer weg. Zo ja, dan heb je hier een baan voor het leven. Ik ben dan ook zuinig op mijn team en alert op mensen die 'rotzooi trappen'. Die wil ik er niet in hebben. Om ervoor te zorgen dat het team goed functioneert, drinken we ook altijd koffie samen. Als we er op dat moment achter komen dat iemand nog niet binnen is omdat de werkzaamheden het niet toelaten, dan springen we bij. De bereidwilligheid is hoog. Heel simpel."

Toeleveranciers

Wirds is ook zuinig op zijn toeleveranciers. Hij richt zich zoveel mogelijk op de vaak kleinere, regionale bedrijven die niet altijd de goedkoopste zijn, maar waarin hij wel loyale partners vindt.“Dat werkt de twee kanten op", weet hij. “Als een leverancier mij steunt, dan steun ik hem. Zij leveren naast hun producten bijvoorbeeld ook kennis tijdens onze revisies. In principe voeren we deze volledig zelf uit, maar toeleveranciers kunnen wel bevestigen dat bepaalde keuzes de juiste zijn of advies uitbrengen met betrekking tot componenten of werkwijzen. Deze loyaliteit betekent overigens niet dat ik een bepaald soort artikelen 'rücksichtslos' altijd bij dezelfde leverancier bestel. De keuze maak ik altijd samen met een collega, zodat we scherp blijven op hetgeen we nodig hebben en wat we voor een bepaalde prijs krijgen. Zeker wanneer het om grote hoeveelheden gaat."

ONDERHOUD VROEGER EN NU

Het onderhoud binnen ZHD was vroeger vooral correctief, maar toch was er nauwelijks onverwachte stilstand en lag de machinebeschikbaarheid op maar liefst 96 tot 97%.“Dit komt door het beleid 'één is geen'", geeft Wirds aan. “We proberen op een klus altijd zoveel mogelijk zaken dubbel mee te nemen, zodat we nooit zonder zitten. Dit is vooral belangrijk omdat een schip dat onnodig stilligt ontzettend veel geld kost, en dat wil je gewoon voorkomen."Tegenwoordig is het onderhoud veel minder correctief, maar meer gebaseerd op inspecties, draaiuren en gegevens die de TD op afstand uitleest. Dat betekent dat de medewerkers veel beter kunnen anticiperen op de onderhoudsbehoefte en het nog nauwelijks voorkomt dat ze 's nachts worden gebeld.“De TD zelf werkt namelijk van 8 tot 16 uur, terwijl het op- en overslaan 24 uur per dag doorgaat. Daarbij zijn de tijden zodanig ingericht, dat de TD twee wisselingen van de operationele shift meemaakt, zodat het doorgeven van storingen of het uitwisselen van informatie geen probleem is", zegt Wirds.

INNOVATIEF

“Daarbij zijn we eigenlijk altijd bezig met het kijken naar verbeteringen", vervolgt hij. “Hoe kunnen we onderhoud beter, efficiënter of sneller uitvoeren? We kunnen onze eigen software schrijven en omdat we in een familiebedrijf werken, zijn er altijd wel financiële mogelijkheden om dingen uit te proberen. Hier heerst een langetermijnvisie en is er ruimte om risico's te nemen in het ontwikkelen van oplossingen."“Naast eigen ontwikkelingen en oplossingen, kopen we natuurlijk ook nieuw materieel aan. Daarbij betrekken we altijd het hele team. Toen we bijvoorbeeld een nieuwe schranklader nodig hadden, hebben we vier bedrijven uitgenodigd om er eentje te brengen. Een van hen wilde dat niet. Prima. De andere drie hebben dit wel gedaan, wat ons de mogelijkheid gaf om de machines uit te proberen en te overleggen wat de beste keuze is. Ik snap het ergens wel dat een leverancier hier niet zijn nieuwe schranklader wil achterlaten. Aan de andere kant heeft 'de winnaar' hier de voorbije acht jaar wel twaalf machines geleverd. En dat is ook omdat ze met ons meedenken over hoe de machines nog beter, veiliger en efficiënter kunnen."

IEDER KENT ZIJN TAAK

Voor het uitvoeren van het onderhoud wordt geen speciale onderhoudssoftware gebruikt.“Eigenlijk hebben we geen planning per medewerker", geeft Wirds aan. “We hebben één grote to-dolijst waaruit alle medewerkers de werkzaamheden pikken die nodig zijn. Iedereen neemt zijn verantwoordelijkheid op en dat gaat eigenlijk altijd goed. We hebben wel iedere ochtend kort een werkoverleg waarin de eventuele storingen van de afgelopen nacht worden besproken en waarbij we doornemen wat er die dag moet gebeuren. Daarna gaat iedereen aan het werk."

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Print Magazine

Recente Editie
28 oktober 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine